neus sonde
30 Oktober, 2009 - 19:23
hoi,
sinds gisteren heb ik een neussonde. dit omdat er bijna geen eten meer binnen bleef. nu heb ik alleen heel erg last van het slangetje in me keel. zijn er mensen die mij misschien een tip kunnen geven, waardoor je hier wat minder last van hebt?
ook vind ik het ontzettend eng om er mee over straat te gaan. iedereen loopt je zo lekker aan te staren dat ze bijna omvallen. hoe gingen jullie daar mee om?
liefs anne

zuurtjes of andere zuigsnoepjes of kauwgom zodat je veel slikt. Dan went het wat sneller en irriteert het minder. Na een paar dagen voel je 'm nauwelijks meer zitten meestal. Wel goed je tanden poetsen, want doordat je minder eet en drinkt maak je minder speeksel aan en kunnen bacteriën beter groeien.
En gewoon terugstaren naar die starende mensen, dat helpt erg goed. Dan kijken ze vaak zo lekker beschaamd Ik vond dat terugstaren zo leuk dat ik zelfs extra naar buiten ging
(ook omdat ik meer energie had gekregen van de sonde)
die starende mensen, ik liep over straat en dacht: ' wat kijken die mensen toch??? dacht dat mijn haar gek zat of zo, tot ik me realiseerde dat ze naar die neussonde keken' tsja is misschien ook een bezienswaardigheid? ik negeerde het gewoon
wat je ook kan doen is vriendelijk naar ze lachen en ze groeten, let maar op dan lachen en groeten ze je ook, lijkt het net of je heelveel kennissen hebt, geeft een goed gevoel;)
Gewoon negeren inderdaad.!!!!
ik had er altijd ook nog strijkkrallen omheen wnt anders vond ik het zo saai(zie profiel)
en ik vond het alleen vervelend als de mensen zo een beetje stiekem gingen kijken, die kinderen keken gewoon en deden er niet moeilijk over maar de volwassenen dat is echt stom die gaan dan een beetje kijken alsjij niet kijkt maar als je dan naar hun kijkt doen ze of ze niet keken en kijken ze snel weer weg.
maar opzich had ik er geen probleem mee maar iedereen kan het verschillend vinden maar hoop dat je erg snel aan went en geen problemen er mee hebt
sterkte
Na een paar dagen voel je de sonde amper meer
.
Ik had niet echt iets waardoor ik hem minder voelde geloof ik, behalve veel slapen want dan voelde ik hem niet. Maar dat is niet echt een oplossing natuurlijk.
De eerste keer dat ik met sonde naar buiten ging, voelde ik me wel een attractie, maar na een paar uur was dit over.
Ik kon wel lachen om al die mensen die net deden of ze niet keken, maar ondertussen bijna achterstevoren gingen lopen. Ik ging er ook mee naar school, naar mijn stage, naar de bioscoop en dat soort dingen. Omdat ik vond dat ik al genoeg moest missen door mijn ziekte, dat ik niet ook nog de rest wilde laten verpesten door de sonde.
Mensen kijken inderdaad wel heel erg, maar na een tijdje zie je dat niet meer. Soms ging ik gewoon heel erg terugkijken, maar eigenlijk kon ik wel lachen om mensen die proberen niet te kijken maar ondertussen bijna achterstevoren lopen.
Ik heb ook wel gehad dat mensen in de trein spontaan opsprongen om mij te laten zitten, waar mijn vrienden toen wel jaloers op waren
Ik heb ook wel eens gehad dat mensen die ik niet kende me recht in mijn gezicht vroegen wat ik had, en heel raar, vond ik dat heel erg fijn.
Maar ik begrijp heel goed dat je er meer moeite mee kan hebben. Mijn tip is om erom te lachen en het verder te negeren, zo hoef je het jezelf ook net moeilijker te maken dan het al is
Succes!!
Meestal bedoelen mensen het niet verkeerd denk ik, het is meer een soort nieuwsgierigheid ofzo. Maar dan blijft het natuurlijk vervelend voor jou! Ik lachte dan gewoon even naar ze, dan snappen ze iig dat je niet van een andere planeet komt (want zo kijken ze af en toe). Een keer was er een klein jongetje die heel hard riep 'Die mevrouw heeft pijn!' toen heb ik wel even uitgelegd dat het geen pijn deed en hij had er allerlei vragen over, maar ja, das een klein kind, dat vond ik alleen maar schattig.
Nu heb ik het met mn stoma als ik in de sportschool ga douchen, ineens iedereen stil, vroegen ze maar gewoon eens wat denk ik dan, dan kan ik het uitleggen en is er niet meer zo'n taboe op
En idd, na een paar dagen voel je t niet meer zo. Je kunt een volgende keer ook om zo'n gele slang vragen, die zitten meestal beter
Succes ermee!
ik heb ook heel even(een middagje ofzo) een neussonde gehad, omdat er 1 liter van een of ander laxeermiddel naar binnen moest, maar dat was niet te drinken! ik heb toen gewoon veel gedronken en voordat hij eruit moest merkte ik het bijna niet meer. over straat hoefde ik er dus niet mee, dus daar kan ik geen tips over geven.
ik heb er al een paar keer een sonde gehad. eerst vond ik dat staren wel erg maar je moet gewoon terugkijken en naar hun gaan staren. dan worden ze allemaal rood en kijken allemaal de andere kant uit. ik vond dat altijd geweldig om te zien. en ja ik ben het ermee eens dat mensen het beter kunnen vragen. ik was een keer in een winkel en had toen sonde en infuus en toen vroeg dat meisje achter de kassa het ook gewoon. vond ik veel fijner. waar ik dan niet tegen kon was dat de mevrouw wie voor mij was geweest heel langzaam der spullen ging inpakken om mee te lusiteren. mensen kunnen het maar beter gewoon vragen vind ik dan.
voor je sonde helpt bij mij altijd wat warms drinken. dat vormt die namelijk makelijker naar je keel. ik moet er binnenkort ook weer een om te spoelen voor mijn scopie. succes ermee.
Dat vond ik ook erg fijn als mensen het gewoon vroegen, dan kan je het uitleggen en hoeven mensen niet meer zo raar erover te doen.
Maar snap het ook als ze het niet doen, ben zelf ook niet zo iemand die dat aan een wildvreemde gaat vragen
hoi hoi
ja heel erg vervelend die sonde ik weet er alles van heb dat rot ding nu al een aantal keren gehad en dan heb ik het over iedere keer een paar weken achter elkaar! wat mij heel erg hielp was veel water ijsjes eten dat verdoofd alles een beetje. lollies en zuurtjes was ik ook echt dol op.
ja mensen kijken klopt helemaal maar helaas doe je daar weinig aan het is nu eenmaal zo.
je moet jezelf er niet heel erg druk over maken deed ik ook niet laat mensen lekker kijken dan kijk jij gewoon weer lekker terug!
het moet niet zo zijn dat omdat jij een sonde hebt dat je niet meer naar buiten gaat!!! is het helemaal niet waard!
nou heel erg veel succes ermee! en maar hopen dat je er weer snel vanaf bent!
groetjes kelly
Hey Anne, Ik heb een jaar geleden ook een sonde gehad. Ik heb er 2 maanden mee rondgelopen dus ook naar school enzo. Ik vond het ook erg vervelend dat al die mensen me aankeken en zich afvroegen wat er in godsnaam in mn neus zat. Maar na een tijdje merk je het niet meer
De pijn in je keel gaat ook vanzelf over! Ik kreeg in het ziekenhuis van die tabletjes waar ik op moest zuigen, ik weet niet meer hoe ze heten maar ze werkte wel
Het is heel vervelend dat je zo'n sonde hebt
ik weet het maar al te goed. Maar alles komt goed
Over een tijdje mag je dat lelijke ding eruit trekken en dan is alles weer oke! 
Sterkte en groetjes
Pamela
Ik nam hebatine, dat hielp even tegen de keelpijn! Ik had er ook moeite mee dat andere zo naar je keken, maar ik heb doorgezet en ben gewoon dingen gaan ondernemen! De meest vreemde mensen vroegen aan mij waarom ik een slangetje in mijn neus had.....................
Ik heb de sonde 6 weken gehad, maar het went nooit!
Mieke
hallo allemaal
ik heb nu ook weer neussonde. heb het wel zelf voorgesteld. mijn hele dikke darm is weer ontstoken en meot woensdag voor second opinie. maar ondanks dat ik cu heb merk ik wel dat als je niks eet je toch altijd beetje opknapt en dat je iets minder last hebt. dus vandaar dat ik nu ook weer sondevoeding heb. mag van me arts zelf kijken of ik eet of niet. heb geen verbod op eten zoals normaal. maar heb zoiets van eerst ff paar dagen kijken of het helpt. heb het nu twee dagen en ik loop toch iets minder naar de wc. of dat komt omdat ik nog beetje leeg ben door de scopie van donderdag weer ik niet. maar ja als het helpt heb ik een sonde er wel voor over. ben ook altijd blij als de mensen wie je vaak ziet het een keer hebben gezien dan wordt er de keer erop al minder gekeken door hun. was wel heel grappig een arts in eht zkh zag nog geen eens dat ik er een in had. dus ja dat is wel goed dat het dan niet meer op valt.
Hoi Allemaal,
Ik heb sinds een week ook een neussonde.. Ìk kreeg in het ziekenhuis Hibitane, dat verzacht de keel.. Nu ik weer thuis ben heb ik het zelf ook aangeschaft, maar het helpt niet echt meer.
Ik durf ook niet over straat, de ene zegt ach gewoon doen en de ander zegt nee moet je niet doen inderdaad. Ik denk dat ik liever binnen blijf en alleen als het echt moet naar buiten ga. Maar ja misschien mag de sonde er ook al over 2 weken uit.. dat is te overzien.
Tegen anderen zou ik zeggen: gewoon doen en lekker belangrijk wat een ander ervan vindt. Dat zegt meer over diegene dan over jezelf!!
Ik moet zeggen dat ik het wel erg fijn vind om te lezen dat ik niet de enige ben..( dat wist ik van binnen wel, het wordt echter als je het leest van anderen),
Ijsjes eten helpt inderdaad ook..
Succes ermee!
Groetjes,
Machtelt
je kan ook tabletjes trachitol proberen, daar zit een snufje lidocaine in en dat verdoofd de keel een klein beetje
Heeey Anne
Ik heb ook heel vaak een neussonde en opgeven moment wen je er
wel aan.
Mijn tip is om water met ijsklontjes te drinken, wel veel ijsklontjes
anders werkt het niet, je kunt er ook op kouwen dat werkt nog beter maar dat is wel
koud, ik doe dit ook altijd maar ik ben nu wel gewend da het zo koud is.
Ik weet niet of je mag eten en anders moet je even misschien een keelsnoepje nemen.
En wat die mensen betreft; gewoon terug kijken, maar je doet er niks aan ze blijven je aankijken
maar je moet gewoon denken van nou ik ben teminste bijzonder ofzo en die mensen
weten ook niet beter.
Veel succes!
Doegg groetje Véronique
hoi allemaal!
dank jullie wel voor de tips.
ik heb de sonde nu inmiddels al weer een poosje, en het begint inderdaad te wennen. ge nu ook gewoon de straat op. soms vergeet ik zelfs dat ik die slang in me gezicht heb zitten. moet het nog zo ie zo tot eind van het jaar, en mag er wel iets bij eten maar niet veel. heb zelf wel het idee dat het werkt. heb minder buikpijn, en het 'moeten' eten is er vanaf.
kijk ernaar uit dat de slang eruit mag!
iedereen die ook een sonde heeft, succes!!
liefs anne
DAS TOEVALLIG IK HEB HET ZELFDE PROBLEEM!!! ik heb ook een neussonde all 2 maanden ben net een maand thuis uit het ziekenhuis maar ik durf ook niet over straat ermee iedereen kijkt me zo aan in het begin had ik er ook veel last van kon bijna niet meer praten maar nu gaat het beter je went er na 3 dagen helemmaal aan ik voel het slangetje niet eens meer en mijn slangetje is best dik volgens mij de dikste want je hebt verschillende maten he.....groetjes
ja je hebt verschillende maten. ik kan nu gelukkig vrij dunne gebruiken is wel fijn. moest gister alleen nieuwe dus ja het eruit halen vind ik altijd zo vies en een nieuwe is nooit prettig. maar kan het gelukkig allemaal zelf:D. dus hoef er niet voor naar zkh. ik weet niet hoelang ik precies nog moet krijg volgende week operatie en dan ff kijken. moet waarschijnlijk voorlopig ook nog wel als extra dus vooral snachts dan hoop ik. dan kan ik als ik naar buiten moet hem er gewoon uithalen.
liefs tanja
woow dus je kan hem zelf inbrengen die sonde?
bij mij moet er speciaal een verpleegster voor langs komen om dat te doen maar hopelijk ben ik er binnenkort vanaf ik krijg nu nieuwe medicijnen voor de ontstekingen ff kijken of die aanslaan...
Hoi,
ik heb nu sinds 8 dagen een sonde en die moet ook nog wel 5 weken blijven zitten volgens mijn arts.
Nu is het probleem dat ik heel erg veel last van een honger gevoel heb. Eerst dacht ik dat het gewoon
kwam omdat ik veel zin had om te eten, maar het is ook echt buikpijn van de honger en de hele tijd
dat irritante 'geknor'. Van de artsen mag ik béslist niks anders dan een halve liter water een een paar
kauwgompjes, maar hebben jullie misschien tips tegen de honger? Ik krijg energierijke voeding,
3000 calorieëen per 24 uur, dus dat zou genoeg moeten zijn normaal gesproken.
- Voor mensen die nog een sonde krijgen, ik kon de eerste 2 dagen heel slecht slikken en nauwelijks
praten. Vanaf de 3e dag ben je al redelijk gewent en nu voel ik de sonde eigenlijk niet meer en kan ik
al weer gewoon normaal praten etc.
Verder ben ik al 3,5 kilo aangekomen en moet ik nog zo'n 9 kilo. Maar op dit moment kom ik per dag
0.5 kilo aan, dus het gaat heel goed.
hoi bart,
dat honger gevoel kan komen door de kauwgom. als je op kauwgom kauwt gaat je spijsvertering sneller. het kan dus zijn dat als je de hele dag op kauwgom kauwt je daardoor honger krijgt. je zou eens kunnen proberen of het zonder beter gaat. voed jij in porsies of gewoon de hele dag? anders zou je kunnen overleggen of je in porties kan voeden. dan staat de pomp een paar uur hoog en dan een paar uur niet. dit lijkt dan meer op 'normaal' eten. hopelijk heb je hier wat aan.
groetjes anne
ik mocht in het begin ook niks eten met mn sonde dus toen ging ik gewoonn op mentolsnoepjes zuigen en daar ging best wel mn honger gevoel van over +je kan ook een beker water drinken helpt ook .....ik mag er gelukkig nu wel bij eten en hij mag er binnenkort all uit:)!! groetjes
okee dankjewel voor de tips,
het honger gevoel is wel een beetje gezakt de laatste paar dagen, ik had namelijk mijn dietiste ook gebeld
en die zei dat ik overdag een hogere dosis kon krijgen en snachts dan weer wat lager.
Ik heb het alleen nog erg moeilijk met het niet eten. Ik heb steeds ontzettend veel zin om te eten,
wat ik voor mijn sonde echt 3 maanden niet gehad had ofzo. En zeker met de feestdagen was dat
nog zwaarder. Maarja, ik moet me er maar overheen zetten, ik kan moeilijk gaan eten, dat kan volgens
de arts de hele therapie beïnvloeden.
ciao
ja das waar dat zei mijn arts ook maar ttoch deed ik het soms stiekem een klein hapje van iets want het is echt lastig om toe te kijken hoe anderen wel eten in jouw bijzijn
hahahaha,
ja dat wil ik ook steeds
zeker omdat ik ook met de kerstdagen en oud en nieuw die sonde had
maargoed, het gaat nu wel redelijk en ik heb eigenlijk nergens last van,
maar ik moet donderdag op gesprek en dan maar horen wat me arts te zeggen heeft
ik hoop dat ze een beetje lief is en zegt van, je mag ook wel íets anders als kauwgom en water
dat zou al een hele verbetering zijn
jaa dat zeker! zou wel mooi zijn als je arts dat zei he?
ik hoefde gelukkig maar 4 weken in plaats van 6 weken dit vol te houden daarna zei mn arts dat ik wel kleine beetjes erbij mocht eten want ik zei tegen hem dt ik dit niet meer vol hield en ik zei
dat anders ik zelf de sonde er gewoon uittrek (wat ik dus niet echt zou doen hoor) maar ut hielp wel
Aight, er zijn 7 weken voorbij en morgen mag me sonde er uit.
Nu zal ik even plaatsen hoe ik het heb ondervonden om die sonde te dragen, want misschien is dat flex voor mensen die het nu gaan krijgen.
In het begin had ik 3 a 4 dagen heel veel last van mijn keel, dus ik heb toen bijna niet geslikt en gepraat. Door veel stimorol Ice te eten ging het
veel makkelijker, wat mij betreft een echte aanrader. Morgen mag mijn sonde er dus uit, waar ik natuurlijk erg blij mee ben. Maar uiteindelijk ben ik
heel blij dat ik die sonde heb gehad, want ik was met 1.72 meter nog maar 40 kilo. Nu ben ik 15 kilo aangekomen en voel ik me weer een miljoen keer beter.
Nu doe ik alles weer wat voor die ziekte ook deed, misschien wat te veel, maar ik heb 4 maanden ongeveer niet meer buiten gechilled enzo, dus ik heb
wel wat in te halen. Dus als je kan kiezen tussen prednison en sondevoeding zoals ik kon, zou ik meteen weer sondevoeding kiezen, het is een weekje erg, maar daarna ben je er gewend aan en heb je nergens nast meer van
dat jullie kauwgom mochten naast jullie sondevoeding. dat mocht ik nooit.
ik mocht alleen maar water en ijsklontjes. en de ijskolntjes at ik dan ook gewoon heel vaak!!
maar ik heb het nooit heel moeilijk gevonden sondevoeding. heb het 3x voor lange tijd gehad en mij viel het mee.
ik zou het ook boven de prednison verkiezen ik heb het jammer genoeg allebei nodig gehad.